rustning.se Forum Index Design och konstruktion
Tutorial: how to make a ... | Registrera dig för att göra inlägg i forumet |
| Trådvisning | Nyast först | Föregående ämne | Nästa ämne | Till slutet |
| Postad av | Tråd |
|---|---|
| NyppoN | Datum: 2009/10/10 10:07 |
Hänger här ofta ![]() ![]() Blev medlem: 2007/1/27 Från: skåne/hörby komun Antal inlägg: 101 |
Tutorial: how to make a ... Hejsan, nu är det så att på Deviantart har det varit många som frågat ifall jag skulle kunna göra någon Tutorial på hur man gör rustning/plåt hantverk.
det resulterade i att jag igår tog och slog mig en ny sköldbucklare, dokumenterade förloppet och gjorde en Tutorial. Jag vet att det finns stavfel, grammatikfel osv i min sådant, men det skyller jag en del på min Dyslexi och på att Google inte alltid har rätt :P Denna länken går till min Deviantart och där kan ni se min "Tutorial: how to make a ..." ni får gärna säga va ni tycker om den, men snälla notera att jag redan vet om stavningsfelen osv... vill mer ha respons på hur bra/dålig den var (notera första försöket till en Tutorial) http://skane-smeden.deviantart.com/art/1-Tutorial-How-to-make-a-139712173 Mvh Anders |
| Wytcha | Datum: 2009/10/10 21:01 |
Varför bekymra sig om att logga ut ens? ![]() ![]() Blev medlem: 2006/1/4 Från: Hudiksvall/Söderhamn Antal inlägg: 329 |
Re: Tutorial: how to make a ... Jag tyckte den var bra, ganska lättfattligt och inte en oöverstiglig mängd specialprylar, komplicerade värmningar och former, etc utan enkelt och rakt (jag menar om man vill göra fler så hamnar man i ett slags kronologisk ordning där användaren kanske ökat sin kunskapsnivå under hand och kan klara mer avancerade prylar när han har en grund att stå på som innehåller många nyttiga moment vilket denna gjorde tycker jag), kort sagt "lagom svårt" vilket kanske är ett plus för en person som inte har tidigare erfarenhet.
För att vara uppriktig så är det inte alltid helt lätt att hitta bra tutorials för sådant här, då det mesta antingen verkar handla om rent varmsmide för mer dekorativa prylar, knivblad, etc alternativt innehåller mer renodlad information som riktar sig till personer med förhållandevis mycket förkunskaper som kanske avskräcker många som inte hunnit skaffa sig detta. Enda "felet" är att det nu gav en brinnande lust att prova... :D
|
| Toll | Datum: 2009/10/13 14:31 |
Ny besökare ![]() ![]() Blev medlem: 2007/1/30 Från: Bollnäs eller Norge Antal inlägg: 1 |
Re: Tutorial: how to make a ... Hej
Håller med Wytcha. Blir sugen. Snygg o enkel presentation, dessutom fattar jag, inte helt fel. Alltid kul med nya inslag. Tack o bock Johan T |
| teacher | Datum: 2010/1/28 13:09 |
Varför bekymra sig om att logga ut ens? ![]() ![]() Blev medlem: 2004/10/19 Från: I medeltiden annars Norrtälje Antal inlägg: 366 |
Re: Tutorial: how to make a ... Jag håller med. En enkel tutorial med ett snyggt slutresultat.
Som den äkta och sanna pessimist jag är så ser jag ju några nackdelar med att göra bucklan inifrån och det är ju att man tunnar ut plåten där tjockleken behövs som bäst. Utgår man från 2mm plåt så blir nog bucklan tillräckligt tjock men då blir ju resten onödligt stabilt. Jag utgår från 1.5 mm härdbar plåt och varmreser den utifrån för att på så sätt hålla tjockleken under kontroll. Det är inte alls skönt att få bucklan intryckt och fingrarna klämda mellan handtaget och plåten Gör man handtaget grovt så blir bucklaren mycket go att hålla i och hantera, men man tappar förmågan att använda vänsterhanden till att greppa motståndaren så tjockleken blir ju en avvägning beroende på stridstekniker man använder. Jag har ett ganska tjockt men smalt plattstål som handtag. Sedan har jag klätt handtaget med trä och lindat med tjärad hampa så handtaget är ca 15mm grovt men väldigt stabilt. Mitt handtag ligger ganska nära baksidan av bucklaren. Jag kan i princip räta helt på handen. Detta för att kunna greppa tag i motståndaren, vapen eller sköld. Den rullningen som du har gjort är mycket praktiskt, om man lämnar rullningen ganska öppen. Inte bara att den stadgar upp kanten otroligt mycket. Den är även utmärkt att fånga upp spetsen på motståndarens svärd och bryta undan den.
|
| NyppoN | Datum: 2010/1/28 17:16 |
Hänger här ofta ![]() ![]() Blev medlem: 2007/1/27 Från: skåne/hörby komun Antal inlägg: 101 |
Re: Tutorial: how to make a ... Tackar Teacher!
:) att få bucklan intryckt och fingrarna klämde låter inte alls skönt. min första bucklare jag skålade någonsin var i 1,25mm vanlig svart plåt. den lever än i dag och är den jag använder när jag slås, vi skulle testa en gång vad den egentligen klarade så jag tog och höll den med båda mina händer och lät min polare slå allt vad han kunde med sitt framtunga långsvärd på 122cm, första hugget som var mitt i bucklaren gjorde en dal på ca 3mm vilket jag inte tyckte var alls mycket för att vara så tunn plåt. men mina nyare gör jag i 1,5mm och det lilla extra ger massor extra styrka. jag har inte själv börjat med resa utifrån ännu då jag saknar möjligheten att värma med mera. men jag funderar på att testa det i sommar i alla fall när det är väder att ta ut städet så man kan använda den tillsammans med fält ässjan jag har stående. Nu när du nämner 1,5mm härdningsbar plåt måste jag bara fråga vart kan man köpa härdningsbar plåt och vad kostar det ungefär per kvadrat meter? Mvh Anders fortsatt trevlig vecka |
| teacher | Datum: 2010/2/4 13:32 |
Varför bekymra sig om att logga ut ens? ![]() ![]() Blev medlem: 2004/10/19 Från: I medeltiden annars Norrtälje Antal inlägg: 366 |
Re: Tutorial: how to make a ... Vad det gäller härdbar plåt så köper jag mitt av Ambrogio...
Ta ut städet?? Är det inte dags att bygga rökutsug inomhus så du kan ta det stora steget... varmsmide ;) Jag byggde helt sonika om mitt garage till smedja ;)
|
| NyppoN | Datum: 2010/2/5 17:49 |
Re: Tutorial: how to make a ... jag bor fortfarande hos mina föräldrar då jag är arbetslös och inte så gammal än (eller gammal och gammal.. är 20 :P)
så jag har inte deras tillstånd att bygga om till mitt behag... hehe |
| NyppoN | Datum: 2010/2/23 9:33 |
Re: Tutorial: how to make a ... Nu var det ju så att jag hade ju aldrig testat resa något från utsidan utan bara skålat, så igår tänkte jag "humm, jag skall nog testa göra en mini sallet från ett stycka och resa den kallt fast i lite tunnare material" så jag tog fram lite 1,25mm plåt och började hamra på. timme kom och gick lite snabbt. och efter 3 timmar beslutade jag mig för att jag inte skulle fortsätta på denna hjälmen. utan nöja mig där jag var för att sedan göra en riktig sallet i sommar när jag har tillgång till värma plåten, för just nu har mina fingrar rätt ont i lederna för jag fick hålla och slå rätt hård..
Det hela skulle blivit en tutorial på hur man reser plåt men istället fick det bara bli bilder i med att jag ej avslutade projektet. så för dem som vill se hur det blev när jag testade resa plåt för absolut första gången från utsidan! så är ni välkomna att titta på den via min länk jag bifogar. http://skane-smeden.deviantart.com/art/Tutorial-How-To-Make-A-155067794 Ni får gärna också komma med kommentarer och kreativa tips, notiser med mera! :) Mvh Anders |
| Wytcha | Datum: 2010/2/28 19:15 |
Varför bekymra sig om att logga ut ens? ![]() ![]() Blev medlem: 2006/1/4 Från: Hudiksvall/Söderhamn Antal inlägg: 329 |
Re: Tutorial: how to make a ... Gjorde en idag, men hann inte sätta dit handtaget, tyverr ser kanterna ut som stryk (tänkte rulla men fick bli flator)då jag inte arbetat med tunnplåt på över ett år och endast hade min stora smideshammare och ett nödtorftigt urfräst vedkubbe med alldeles för grund skål (försökte fixa den med rondellen tidigare men tvingades inse varför det inte tycks ha blivit någon hit att göra det på det viset, gav upp när halva lokalen var rökfylld...
) men detta är min första bucklare, den skall få ett handtag av plattjärn eftersom jag redan börjat smida på ett sådant (plåthandtagen var dock bättre då plattjärnet kommer att bli klumpigt då jag antagligen kommer att behöva linda det med läder för att slippa skavsår men min ursprungliga plan var att göra skålen såpass djup att det skulle gå att hålla ett vapen i samma hand, får se hur det blir.)Åker tillbaka till jobbet nu, men skall försöka jobba litet mer med den nästa helg och se om kan få upp några bilder att visa.
|
| Wytcha | Datum: 2010/3/6 19:09 |
Re: Tutorial: how to make a ... (beklagar dubbelposten...
)Lyckades sabba kanterna på den förra så den liknade en bucklig konservburk (antagligen pga att mitt tålamod inte medgav att göra det riktigt med små fina slag i kombination med för mycket material ut mot kanterna, tänkte kasta den först, men såg sedan att den (efter litet varmsmide på fulkanterna)även passade utmärkt som grund för sköldbucklor till fullstora sköldar! Bara att göra en Sådanhär fin liten bucklare utan handtag och modifiera.) Enligt devisen "gör om gör rätt" blev det en ny för någon timma sedan passade då även på att fixa kanterna med riktig rullning som slogs ned på så vis att en tidigare nämnd fin spalt kvarlämnades i botten så att man kan fånga upp spetsen på motståndarens vapen, en detalj som givetivs måste testas! måste fixa en djupare träskål, annars blev den ok frånsett några skavanker och ojämnheter på kanterna då detta är första rullningen på en konvex yta für mich. Hade inget annat än smideshammaren nu heller men den funkade fint för ur5skålningen i det att det blev ganska fina slag mot kulhammare men gjorde en ganska vid skål för att få plats med handskar. Rammstein-Waidmanns Heil och Raubtier, götterdämmerung till hammarslagen (måste lära mig göra gott mjöd med och dricka ur ett mufflonhorn...),sedan kommer bilderna (om inte kameran strejkar igen). ) Tänkte värma svart först men eftersom inte hittade någon härdbar plåt får det bli polerat eller något då bucklan blir markant hårdare av bearbetningen pga hammarslagen. Enda felet med dessa tutorials som jag kan se är att de får det att klia i fingrarna, nu måste jag ha tag på mer plåt så jag kan köra igång med hjälmen med! (Gick visst åt mycket vätska där ute i värmen... )
|
| (1) 2 » | |
| Trådvisning | Nyast först | Föregående ämne | Nästa ämne | Till början |
| Registrera dig för att göra inlägg i forumet | |

) men detta är min första bucklare, den skall få ett handtag av plattjärn eftersom jag redan börjat smida på ett sådant (plåthandtagen var dock bättre då plattjärnet kommer att bli klumpigt då jag antagligen kommer att behöva linda det med läder för att slippa skavsår men min ursprungliga plan var att göra skålen såpass djup att det skulle gå att hålla ett vapen i samma hand, får se hur det blir.)
)