Huvudmeny
Logga in
Användarnamn:

Lösenord:

Förlorat lösenordet?

Registrera dig!
Sök
rustning.se Forum Index
   Marknaden
     Achilles utr Troja
Registrera dig för att göra inlägg i forumet

Trådvisning | Nyast först Föregående ämne | Nästa ämne | Till slutet
Postad av Tråd
Bionic2
Datum: 2009/9/27 20:29
Ny besökare
Från:
Antal inlägg: 2
Achilles utr Troja
hallå fan, nu vänder jag mig till er som kanske kan ha någon uns om hur man beställer en exakt kopia var någonstans på Achilles utrustningen Brad Pitt har i Troja, jag söker efter en likadan, nästan på pricken eller väldigt lik. Har hittat en perfekt kopia men den kostar 6000 dollar, ca 40k,
http://www.steltercreativewoodworks.com/STELTER1/Achilles_Armox.html

lite väl mycket. Men är det någon som vet vart man kan vända sig, altså jag specialbeställer den gärna hos någon lädermakare, jag menar inget är omöjlöigt men jag vet inte vad jag skall söka på eller efter?, har letat som fan på Troy, Achilles, Leather armor osv, hittat en snarlik
http://elads.biz/achfullset.jpg
hjälmen e skitful, men en exakt replica o sköld finns på ebay.

så vart kan man vända sig om man vill ha exakt den utr Brad Pitt har? tack på förhand
Ambrogio
Datum: 2009/9/30 18:50
Moderator
Från: Örebro
Antal inlägg: 815
Re: Achilles utr Troja
Det beror ju lite på vad du vill ha för material. Är det så att du vill ha en i plast och läder så ställer det ju en sorts krav på tillverkaren och om du vill ha läder med bronsplåtar eller bronserat alt patinerat stål så är det ju ett jobb för någon med ett helt annat kunskapsområde.
Hur ska den användas?
Det finns nog ett flertal personer lämpliga för jobbet men eftersom du har ambitionen att ha en kopia så trycker det nog upp priset en hel del.
Så vad får du ge för ebaygrejerna? (finns det ett buy now pris?)
Jag tror säkert att Albert Collins kan göra den, jag kan också styra upp något om du inte för bråttom med leveransen..
Men det är svårt att uppskatta ett pris innan jag vet vad kriterierna för "kopia" är..
Men med lite mer kött på benen så..
Bionic2
Datum: 2009/10/2 15:52
Ny besökare
Från:
Antal inlägg: 2
Hej jättekul att någon tog tag i hjälpa mig lite här:) Jag kanske kan ge dig mer ledtrådar snart, just nu letar jag efter vad utrustningen är gjord för i material, troligast läder. jag skall ner till en skräddare och en lädermoakre idag och fråga om det är möjligt att göra en exakt kopia.

Det jobbigaste med det hela är att jag inte vet exakt vilket material hans utrustning är i filmen, från den tiden bör det med störst sannolikhet vara läder eller brons då det är i bronsåldern. Men det är ju som sagt utrustningen från filmen jag är ute efter.

Men det är absolut inte plast, järn eller metall, Det mest sannolika är en läderutr. Sen har de säkert använt andra för mig okända meterial för att få rustningen se ut på ett speciellt sätt. Det ser ut som om du sett filmen att det är en läderutr med ett mkt tunnt bronslager över bröstkorgen färgat i matt guld färg. Altså hur den skall användas, den skall var funktionell man skall kunna ha den på sig, den skall se autentisk ut och som sagt skydda mot hugg och slag, men det viktigaste är att den är så lika filmens rustning som möjligt.

Ang ebay så finns svärdet o hjälmen där, och en snarliknande sköld, det spelar ingen större roll då utrustningen är den viktigaste då den inte finns någonstans. hursomhelst är priset från 40 dollar till 120 $ för svärdet och ca 80- 240$ för hjälmen.

Det låter klart intressant att du vet vem som ev kan göra den osv, min plan först var att bära den på helloween men det kan jag nog skita i, får köra billigare alternativet William Wallece eller 300 =)

Jag har en hel drös med utklippta bilder från filmen på rustningen och kan maila dem eller posta dem till dig så fort jag kommit hem från mitt "skräddar möte" nu om ca 40 min.

tack så mycket för du tar dig tid.
MVH André

Heinrich_H
Datum: 2009/10/3 14:53
Konstant framför skärmen
Från: Kungsängen
Antal inlägg: 190
Räknat på rustningen och om det är brons/läder kan inte jag komma lägre än 6000 dollar snarare lite mer
Ingemar
Datum: 2010/1/20 8:57
Ny besökare
Från:
Antal inlägg: 12
Håller med! en hantverkare som måste få in 350-400kr. per timme måste ta 6000 för ett sånt jobb om det räcker.

Ingemar
Ambrogio
Datum: 2010/1/20 15:55
Moderator
Från: Örebro
Antal inlägg: 815
Tror förövrigt att den är i plast...
Men för 6000 dollar så kan jag göra den i brons...
Om du gör själva jackan själv..
Heinrich_H
Datum: 2010/1/20 21:26
Konstant framför skärmen
Från: Kungsängen
Antal inlägg: 190
Nog ser det plastigt ut

Driver man den i bronsplåt tar det ett tag. Tar man sedan bort skatt o sånt från 40 000 sek så blir det en månadslön kvar (på ett ungefär)
Trådvisning | Nyast först Föregående ämne | Nästa ämne | Till början

Registrera dig för att göra inlägg i forumet