Huvudmeny
Logga in
Användarnamn:

Lösenord:

Förlorat lösenordet?

Registrera dig!
Sök
rustning.se Forum Index
   Design och konstruktion
     Tutorial: how to make a ...
Registrera dig för att göra inlägg i forumet

Trådvisning | Nyast först Föregående ämne | Nästa ämne | Till slutet
Postad av Tråd
NyppoN
Datum: 2010/3/7 0:16
Hänger här ofta
Från: skåne/hörby komun
Antal inlägg: 101
Re: Tutorial: how to make a ...
"Enda felet med dessa tutorials som jag kan se är att de får det att klia i fingrarna,"

Hehe tackar, tackar! jag peppar mig själv genom titta på det jag gjort!!

Men just nu står det lite stilla, beställde hem massor med plåt och fick hem min 1,25a och min 2mm men fick aldrig min 1,5a som jag behöver mest... så jag väntar på att det skall bli måndag så jag kan ringa och stressa dem så jag kan komma igång och jobba mer igen! :)
Men jag är jätte glad att jag började resa en hjälmen för jag har kommit igång med att resa jätte mycket saker nu och tränar på det. sedan i med att jag reser blir det mer jobb med att planhamra med så det får en fin yta så man slipper slipa så mycket. så jag tränar att resa, planhamra, fälla kanter, slipa, klippa, forma och allt i massor just nu! och jag tycker att jag ser resultat! :D

//Anders
Ambrogio
Datum: 2010/3/9 22:41
Moderator
Från: Örebro
Antal inlägg: 815
Jag ska snart beställa mer härdbar plåt om ni är intresserade, mest 1mm, 1,5mm och 2mm men även en del 3 och 5mm står på önskelistan.. Hoppas få ihop till ett ton igen.
NyppoN
Datum: 2010/3/10 7:35
Hänger här ofta
Låter härligt!

vad är det ungefärliga priset på 1mm och 1,5mm plåten per plåt? och om man skall göra knivar/svärd/vapen, vad är den rekommenderade tjocklek man skall ut gå från? 2-3mm? eller ännu tjockare?

eller om du vill så kan vi snacka över telefonen kanske: 0738-515627

:)
teacher
Datum: 2010/3/11 10:32
Varför bekymra sig om att logga ut ens?
Från: I medeltiden annars Norrtälje
Antal inlägg: 366
För vapen typ dolkar och svärd skulle jag utgå från 6mm plåt.

----------------
www.jason.pp.se (rustnings och skobilder)
www.tempelriddarna.se (tempelriddarna)
www.nordicknights.com

Wytcha
Datum: 2010/3/12 18:16
Varför bekymra sig om att logga ut ens?
Från: Hudiksvall/Söderhamn
Antal inlägg: 329
Litet off topic kanske, men snackade med en kollega i förmiddags innan åkte tillbaka hit, Han hade gjort ett par svärd i just sådan plåt med mycket gott resultat.
(Håller just nu på att leta en bra härdbar järnklump med tillräcklig massa.)

Till saken hör att han i princip endast använde handrondell och andra enkla verktyg.

(för att gå litet on topic igen så tänkte jag prova ett visir till en "korsfarar hjälm" i helgen med denna metod om jag hittar plåtbitar som räcker dvs.) :thumbUp:

----------------
Vad vore livet utan svets och bandslip...

Ambrogio
Datum: 2010/3/17 19:26
Moderator
Från: Örebro
Antal inlägg: 815
Sist kostade den 60:-/kg
1mm 2000x1000 väger 16 kg dvs 960:-
1,5mm väger 24kg, 1440:-
2mm väger 32kg, 1920:-
NyppoN
Datum: 2010/3/17 20:17
Hänger här ofta
Jag är i alla fall skarpt intresserad av att köpa loss ett par plåtar i varierande tjocklekar. (antalet beror på vad min plånbok innehåller just då)

för jag har fixat nu så att jag skall gjuta en platta och bygga en "riktig" smedja till mig här hemma hos föräldrarna på ca 3x5 meters storlek. och jag kommer ha tillgång till min fält ässja där med och då blir det varmsmide för mig!! :D
vi skall gjuta så fort snön försvunnit vilket den snart bör göra!!

Jag går bara in mer och mer för detta med rustningar och smide hehe! kommer dessutom snart posta lite nya bilder på armar och harnesk jag gjort som snart är avslutade! bilder finns redan på min deviantart på dem hur dem såg ut just i det tillfället bilderna vart tagna.
« 1 (2)
Trådvisning | Nyast först Föregående ämne | Nästa ämne | Till början

Registrera dig för att göra inlägg i forumet